tirsdag 14. september 2010

1-1

Hurra! Vi har gått bevegelig blodsporprøve igjen; og det gikk så bra! Denne gang hos Retrieverklubben Midt-Hedemark. Møtte opp på Brynsåsen i Stange kommune.

Tascha gikk først ut med sporlegger og dommer; gikk fint ut på starten, men fortsatt litt fort...dog uten hopp&sprett denne gangen, mistet sporet, men utredet kjempefint og kom i gang igjen. Gikk sporet jevnt videre; jeg var ikke et øyeblikk i tvil om at hun ville føre oss til sporslutt; markerte sårleiet (!!)...og jeg koste meg i skogen! Det var ikke vanskelig å regne ut at det ville bli en 1.premie ;-).

Så var det Cherie; hun er jeg heller ikke i tvil om finner fram! Hun går litt mer forsiktig ut, men er veldig tydelig underveis. Det er ikke vanskelig å se når hun utreder tap (det var dommeren på forrige prøve som gjorde meg oppmerksom på dette fenomenet hos henne); og igjen var det bare for meg å kose meg i sporet ;-). Så da dommeren sier så lunt når vi går tilbake til bilene; at den lange turen ikke var forgjeves...ja så steg forventningene.

Og Tashca fikk 1. premie; denne gang med karakteren utmerket på tapsarbeid og ellers alt meget godt. Vi fikk kommentar om farten ut; så nå får jeg trene på å holde henne litt igjen (jeg har vært litt redd for at jeg skal forvirre henne og dermed "dra henne av", men dette får vi trene på). Det er jo også herlig å se hvor ivrig hun er; en ting er sikkert...vi kommer ikke hjem fra sporing uten rådyrskanken med Tascha i lina!

Cherie fikk 1.premie med HP. Wowh! Og artig å se at denne dommeren gir ganske like tilbakemeldinger som forrige dommer. Det betyr at all treningen vår har vært god! Cherie fikk da utmerket for alt; arbeidsmåte og helhetsinntrykk meget godt...det er nok mest til føreren. Tips vi fikk også var det å være nøye med bruken av sporselen og lina...kun i sporing! Dette gjør jeg jo under trening,men har syntes det var tungvint på prøver å styre med sele osv ute i skogen..som sagt mest av bekvemelighet for meg selv. Så..heretter får vi perfeksjonere det også.

Den dårlige nyheten er at det antakeligvis er slutt på sporprøver for denne sesongen; ifølge dommer har NKK satt en regel om at man ikke får gå flere bevegelige sporprøver når man har 2 ggr 1.premier på bevegelig sporprøve. Det fikk jo disse to damene på rekordtid :-(... og så langt jeg har funnet ut, er det ikke flere ordinære prøver i høst...så vi får bare holde dette ved like til snøen kommer. Og så starte pent til våren igjen...og melde opp på mange ordinære prøver ;-).

Forresten; Tascha mangler da 2 "blåsløyfer" på utstilling for å få vilt-championat! (de må tas etter 24 mnd alder dvs i åpen klasse)...og:
Cherie har fått svar fra NKK: HD:A og AD:A. Jippi!

1 kommentar:

  1. Gratulerer så mye, selv tiner jeg blod i dette øyeblikk og skal ut og gå ett par nybeggynerspor

    SvarSlett