torsdag 22. november 2012

...ett helt brød??!

Ja, ett helt brød: ingen tvil om tittel på dagens innlegg. Og det er ikke første gang...

I går følte jeg at lykken smilte litt til meg. Jeg fikk noen minutter ventetid på togstasjonen, og tok en kjapp avgjørelse om å løpe inn til baker'n på hjørnet og kjøpe noe godt til kaffen...overraske mannen. Og ble sjarmert i senk over han bak disken som la til både brød og rundtykker...og boller: "så får du smake litt ekstra godt i dag" ...det fikk jeg bare med et ønske om en fin kveld. Er det mulig? Endelig litt lykke! Og det smakte jo himmelsk til kaffen!
Rundstykkene tok jeg med på jobb, brødet og resten av bollene la jeg på benken, sånn at yngstemann kunne kose seg litt han også i dag....Hahh! "Jommen sa jeg smør"!

Da jeg kom hjem, fant jeg en tom vannskål som Cherie stod å demonstrativt sendte rundt på gulvet som en snurrebass. Jøss, var det lite vann i dag sier jeg og fyller på skåla. Tascha var veldig opptatt i et hjørne ved sofaen...og det lå noen fluffy & hvitt utover gulvet. Først trodde jeg de tatt lekt med sofa-putene...men så jeg at gulvet også var dekorert med brødsmuler, små nøttebiter og en stor ferskenbit - den forsvant forresten veldig raskt da jeg nærmet meg - hæhhh?? De har vel ikke tatt brødet mitt??

Ett helt brød!

Begge to drakk mye vann....Cherie så litt skamfull ut...Tascha har mer pokerfjes...eller har hun kanskje ikke fått så mye? Jo, de var jo tørste begge to. Det ble ingen middag på de i dag!

Jeg hadde avtale med vårt nye bekjentskap om å legge spor for hverandre; så jeg tok med jentene, rådyrklauver og annet sporutstyr i bilen og dro ut for å legge spor for Bruno med forstyrrelser: på morgenturen hadde vi vært i samme område og "lagt forstyrrelser" i form av hunder ;-). Jeg trakk først rådyrklauvene etter meg tvers over jordet. Så kjørte jeg rundt og gikk opp spor med vinkler og pinner som mot slutten først krysset "rådyret" og så ble avsluttet i området der jentene hadde luftet seg på morgenen.

Sporet - og de to som ble lagt for jentene - fikk ligge i 3 timer før de ble gått. Jeg startet med Cherie som fikk prøve seg med smeller og spor på grusvei. Dette ble vanskelig for henne. Først da sporet avsluttet på gressplen med serpentiner fikk hun vist god sporing...og midt i sporet måtte vi jo ta en "liten" do-pause...ett helt brød!!

Tascha fikk omtrent et rent asfaltsport; ett par små krysninger på gress. Det var lagt ut 14 pinner og vi både krysset kjørevei, parkeringsplass og gikk opp en trapp. Hun jobbet godt! Og plukket pinner! Pinnene er jo en ekstra støtte når vi begynner på vanskelig underlag: de avgir mer fert samtidig som funnet av de bekrefter at vi er på rett vei. Ved opptelling, så hadde Tascha plukket 12 av 14 pinner. I tillegg fant jeg en som hun hadde gått over...den siste vet vi ikke hvor vi har passert, men dette var bra.

Bruno gikk stedvis veldig bra; målrettet og i sporkjernen. Når vi kom til forstyrrelsene, så ble de i overkant mye. Men gutten jobber og gir seg ikke. Jeg ser også ikke bort fra at det er en del "naturlig tilhørende" forstyrrelser i området...dette er en fredelig plett hvor det så absolutt kan være en del dyreliv...her har vi jo observert rådyr.

En annen utfordring - for alle 3 - var at vi sporet i mørket. Så det var både vanskelig å observere detaljer ved hundens arbeidsmåte ved ulike utfordringer...samt være helt sikker på hvor sporet egentlig gikk..

Men...smeller ved sporing skal vi fortsette med! Bruno har i tillegg fått med seg duftprøver av både Tascha, Cherie og meg hjem som de skal trene diskriminering på....det blir spennende å se om vi er at det har hjulpet neste gang vi møtes for å trene spor.

Vel hjemme ligger de strak ut - begge jentene. Hjernetrim og....

ett helt muslibrød!!! Og litt boller....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar